טיפול בהייראפ הדגים יעילות גבוהה

טיפול בהייראפ הדגים יעילות גבוהה מזו המוכרת בספרות בחולי אלופציה אראטה קשים עם פרופיל בטיחות גבוה/מאת ד”ר ענת יפה (*) (Ther Transplant )

(*)  ד”ר ענת יפה, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בבית החולים הלל יפה בחדרה.

נשירת שיער היא תופעה נפוצה המשפיעה על 50% מהאנשים בזמן כלשהו במהלך חייהם. אלופציה אראטה (התקרחות מוקדית) מופיעה בכ-2% מהאוכלוסייה, 2/3 מהמקרים בילדים. הצורות החמורות של אלופציה אראטה נקראות אלופציה טוטאליס (AT) – איבוד שיער הקרקפת ואלופציה אוניברסליס (AU) – איבוד של שיער הקרקפת והגוף.

כיום, אין טיפול מאושר על ידי ה FDA לאלופציה אראטה. כידוע, הטיפול השכיח הוא בסטרואידים באופני מתן שונים (זריקות, כדורים וכו’) אולם קיימת יעילות מוגבלת , חזרה של המחלה באחוז ניכר של החולים ותופעות לוואי מרובות. שיעור ההחלמה מ AU  וAT, כפי שמדווח בספרות הרפואית, הוא כ-10%. לפיכך יש צורך להמשיך ולבחון אופציות טיפוליות נוספות.

הייר אפ הינו ג’ל למריחה חיצונית על הקרקפת המכיל מיצוי צמחי (100% מהרכיבים הפעילים מקורם במיצוי). התכשיר מאושר על ידי משרד הבריאות וניתן במחקר זה למטופלים ב”מכון לשיפור שיער- שמואל גונן טכנולוגיות בע”מ”.

מאמר שפורסם לאחרונה בדק את בטיחות ויעילות הטיפול בהייר אפ בחולים הסובלים מהצורות הקשות ביותר של אלופציה אראטה (AT  וAU) על ידי ניטור מידע מתיקי מטופלים בין השנים 1993 ל-2014.

תוצאות המחקר:

53 מטופלים שסבלו מAT  וAU  נכללו במחקר. 26 ילדים (גיל ממוצע 10.8) ו-27 מבוגרים (גיל ממוצע 39.1). הגיל הממוצע של הילדים היה 10.8 והגיל הממוצע של המבוגרים 39.1. תשעה עשר מהחולים (35.8%) סבלו מAT  ושאר ה-34 (64.2%) מAU. ארבעה חולים (7.6%) דיווחו על קיום אלופציה במשפחה. 70% מהחולים טופלו בעברם בסטרואידים.

במחקר נעשה שימוש בארבעה מדדים המקובלים בספרות המקצועית ,על מנת לבחון את יעילות הטיפול בתכשיר: שיעור צמיחת השיער במדד חצי כמותי לפי חלוקה לארבע קבוצות (צמיחת שיער עד רבע מהקרקפת, רבע עד מחצית הקרקפת, מחצית עד שלושת רבעי קרקפת ומעל שלושת רבעי קרקפת), SALT score – מדד המשערך צמיחת שיער על סמך צילומים מאזורים שונים בקרקפת, מדד בינרי (כן/לא) של שיפור קוסמטי במראה השיער (שיפור קוסמטי משמעו ששיער הנבדק נראה מלא ובריא) וסוג השיער שצמח (Vellus, Intermediate, Terminal).

בין המדדים נמצאה קורלציה טובה – ארבעת המדדים הראו שיפור באחוזים דומים .כמעט כל החולים במחקר (96%) הגיעו לצמיחת שיער ראשוני המכונה שיער Vellus (שיער פלומתי ועדין הצומח בתוך 3 חודשים) ו43% מהחולים השיגו שיער טרמינלי (Terminal) מלא וגולש באמצעות התכשיר. 42% מהמטופלים חוו שיפור משמעותי בצמיחת השיער כלומר צמיחת שיער על שטח של מעל שלושת רבעי הקרקפת. 53% מהמטופלים חוו שיפור קוסמטי כלומר שיער בעל מראה מלא ובריא. מדדSALT  היה קיים ל53% מהחולים, 57% מהם השיגו  ערך SALT גבוה מ95%. כמו כן ל53% מהחולים צמחו מחדש הגבות ול36% מהחולים הריסים. באופן כללי ילדים הראו תוצאות טובות יותר ממבוגרים.

עוד מאמרים